Team Jayme

Hoe raak je mensen? Door ze aan te spreken op universeel niveau.

In maart kregen we een wel heel bijzondere vraag: willen jullie helpen 1,9 miljoen euro te werven voor de ernstig zieke Jayme? Natuurlijk zeg je dan volmondig ja. Tegelijkertijd denk je: hoe gaan we dit voor elkaar krijgen. Jayme heeft Spinale Musculaire Atrofie (SMA) type 1. Dit is een zeldzame en zeer ernstige spierziekte waarbij in toenemende mate spierverlamming optreedt, waardoor de spieren steeds dunner worden (atrofie). 95% van de kinderen met SMA type 1 worden niet ouder dan 1 à 2 jaar.

Om Jayme een kans op leven te geven, moest er 1,9 miljoen euro opgehaald worden aan donaties voor de behandeling met het medicijn Zolgensma, één van de duurste medicijnen ter wereld. Dit medicijn vervangt het ontbrekende stukje DNA dat nodig is voor de ontwikkeling van de spieren. Hoe onmogelijk de vraag ook lijkt, als het om het leven van een kind gaat dan geef je de volle 100%. En dat is precies wat we hebben gedaan.

Hoe raak je mensen? Door ze aan te spreken op universeel niveau. Op een onderwerp dat iedereen kent en waar iedereen zichzelf in herkent.

Het concept

Een emotioneel ritueel dat voor iedereen (die kinderen heeft) herkenbaar is: de verjaardag van je kind! Een jaarlijks terugkerend blij, sociaal en emotioneel moment. Zeker als het de eerste is. Een belangrijk onderdeel is het uitblazen van kaarsjes op de taart. Ieder jaar ééntje meer. Voor kinderen met SMA type 1 blijft de teller vaak op één staan. Geen tweede, derde, vijfde of tiende kaarsje op hun taart

De boodschap

Een kaarsje op je verjaardagstaart, we staan er eigenlijk niet bij stil. Ieder jaar komt er automatisch eentje bij totdat de taart uiteindelijk gevuld is. Voor Jayme stoppen de verjaardagskaarsjes al heel snel. Geef Jayme een kans op leven en doneer een verjaardagskaarsje. Laten we er samen voor zorgen dat het niet zijn laatste verjaardag is.

Middelen

Een online campagne, in samenwerking met Ha! Marketing. Plus een grootschalige sms-actie, in samenwerking met CM.com. En natuurlijk konden we niet zonder een stevig PR-plan, van strategie tot woordvoering. Ambassadeurs speelden hierin een belangrijke rol, met als bekendste ambassadeur Jim Bakkum.

De resultaten

Er is gigantisch veel media-aandacht geweest voor Jayme en de verjaardagsactie. In de landelijke dagbladen AD en Telegraaf. De nieuwsplatformen RTLnieuws.nl en NU.nl, maar ook Linda.nl en Wendyonline.nl. Meerdere keren in ShowNieuws en aan tafel bij Tijd voor Max en Beau op RTL4. Onbekend en bekend Nederland stond op, met als grootste ambassadeur Jim Bakkum. Hij heeft speciaal voor Jayme en zijn ouders een nummer opgenomen met zangeres Glennis Grace.

En dit alles met succes. Eind mei stond de teller op 1,9 miljoen. Goed nieuws dus voor Jayme en zijn ouders. Het onmogelijke bleek mogelijk. Jayme’s ouders dachten de moeilijkste stap te hebben gezet, maar helaas bleek het krijgen van een behandeling nog niet zo gemakkelijk door de wet- en regelgeving. Jayme kon niet in Nederland behandeld worden. Er was extra geld nodig voor een behandeling in het buitenland en om de reis, het verblijf en de nazorg te bekostigen. Maar ook dat is gelukt, in totaal 2.198.000 euro. Jayme is begin augustus behandeld in Budapest, Hongarije. We hopen dat deze behandeling de weg is naar een kans op gezond leven, wat ieder kind verdient!

Samen met bekende en onbekende Nederlanders werden wij onderdeel van één team: Team Jayme. Een bijzondere ervaring in deze bizarre COVID-19 tijd waarin we nóg meer op elkaar aangewezen zijn en de hulp van een ander nóg belangrijker is geworden. #teamjayme2020

€ 2.198.000
aan totale donaties
508.000
websitebezoekers

Zin in een praatje?

Duik in onze dm of vul onderstaand formulier in.
Wij horen graag van je!