Event review
Web Summit 2019

Is de Web Summit de moeite waard om te bezoeken?

Door: Joanne Lammers

Ruim anderhalve week geleden bezochten Glenn en ik de Web Summit in Lissabon. Zoals je in de blog van Glenn hebt kunnen lezen is de Web Summit het grootste tech event ter wereld. Uiteraard was er veel meer te zien en te beleven dan alleen tech. Zo was er meer dan genoeg aanbod over content, (digital) marketing, mobile en nog veel meer. Graag deel ik met jullie mijn ervaringen over de Web Summit en geef ik antwoord op de vraag: Is de Web Summit de moeite waard om te bezoeken?

Op dinsdag 5 november 2019 stapten we voor het eerst de wondere wereld van de Web Summit binnen. Het event wordt gehouden in het conferentiecentra Altice Arena en FIL, net iets buiten het centrum van Lissabon. Dit jaar bezochten maar liefst 70.000 bezoekers het event. Het publiek is heel divers en komt vanuit alle hoeken van de wereld. Je voelt de energie stromen; iedereen is hier aanwezig om geïnspireerd te raken en wil er zoveel mogelijk uithalen. Veel mensen op één plek betekent ook soms net iets te lang wachten. Dat begint op de weg ernaar toe in het verkeer, maar dat merk je ook bij de ingang, de eet- en drinkgelegenheden en op de looproutes. Het kost hierdoor veel tijd om je van de ene zaal naar de andere te begeven, wat betekent dat je je dag en programma zo slim mogelijk moet indelen. Op dag 1 maakte onze stappenteller dan ook flink overuren, op dag 2 en 3 hadden we dit (veel) beter onder de knie.

Sprekers, paneldiscussies en interviews

De Web Summit biedt een combinatie van sessies met sprekers, paneldiscussies of interviews. Mijn ervaring is dat sessies met één spreker vaak het sterkst en meest inspirerend zijn. De spreker is goed voorbereid, heeft een rond verhaal en sluit af met een paar krachtige take-aways. Wanneer een paneldiscussie of interview de gekozen vorm is, is de kwaliteit van de sessie sterk afhankelijk van de gespreksleider. De sessies duurden ongeveer 20 minuten en dat heeft voor- en nadelen. Het lukt een spreker of interviewer in deze korte tijd niet altijd om diepte in het verhaal te brengen, waardoor de boodschap soms oppervlakkig blijft. Het voordeel is dat je in drie dagen veel presentaties kunt bezoeken en dus veel kennis tot je kunt nemen.

Opvallende content

Op dag 2 opende een nieuw podium: ‘ContentMakers’. Een goede toevoeging aan het geheel, ik was hier bijna de hele dag te vinden. Af en toe was het vechten om een plekje, want dit bleek een populaire stage. En terecht. Ik deel graag de key learnings van twee sessies die mij opvielen.

New York Times: storytelling and brands

De eerste is van Graham McDonnell, creative director van The New York Times. McDonnell nam ons mee in een aantal succesverhalen van de afgelopen jaren en legde een paar door hem veelgebruikte storytellingmethodes uit.

“Figure out the story first and how to tell it afterwards.”

Dit klinkt logisch, maar een veelgemaakte fout in het vertellen van verhalen door merken is dat de advertentieboodschap er vaak te dik bovenop ligt. Branded content moet qua stijl, kwaliteit en toon niet afwijken van je native content. Er is volgens Graham een simpele formule om tot een goed verhaal te komen:

“Introduce an element/character.
Present a problem/challenge.
Reveal the outcome.”

In veel branded content ontbreekt het probleem of de uitdaging en wordt een conflict uit de weg gegaan, terwijl juist deze elementen ervoor zorgen dat ontvangers zich kunnen identificeren. Overigens is de volgorde niet in beton gegoten, deze kun je ook omgooien. Graham illustreerde zijn formule aan de hand van een aantal sterke voorbeelden.

“Content marketing is like a first date. If you only talk about yourself, there won’t be a second one”.

Persoonlijke verhalen zijn altijd effectiever. Merken maken vaak de fout om zichzelf als held neer te zetten, terwijl juist het publiek de held moet zijn. Het merk is er om het publiek te helpen hun doelen te bereiken en te excelleren.

Daarnaast had Graham McDonnell het over het belang van een goede executie en gaf hij aan hoe deze het meest effectief is:

  1. Make it visual
  2. Make it move
  3. Make it interactive
  4. Make it obvious

Er zijn veel verschillende vormen om een verhaal te vertellen. Het is voor een merk belangrijk om de tijd te nemen en de juiste vorm te bepalen voor het verhaal dat je wil vertellen. Een mooie slotuitspraak van zijn talk was:

“When content is king.
Then execution is the castle.”

Amen.

The business of GIF$

Een andere opvallende sessie was die van Alex Chung, oprichter van Giphy. Het lijkt zo simpel, die gifjes. Maar er werd mij duidelijk dat er een heel slim businessmodel achter Giphy schuilt. Daarnaast zijn ze niet bang om dingen uit te proberen. Sinds de start in 2013 hebben ze namelijk veel producten gelanceerd, met en zonder succes. Chung begon met de meest gestelde vraag aan Giphy?: “how do you make money?”

Het antwoord van Chung was simpel: “Advertising”. Giphy werkt met honderden merken aan het creëren van advertenties in de vorm van gifs.

“Every brand wants to be part of the conversation.”

De gedachte achter dit verdienmodel is dat mensen de behoefte hebben om met elkaar te communiceren. Ze voeren gesprekken en willen zichzelf uitdrukken. Door het versturen van een gif kun je eenvoudig een bepaalde emotie delen. Wat mensen niet altijd weten is dat een gif vaak gekoppeld is aan een merk en staat voor de persoonlijkheid van dat merk. Giphy is hiermee het eerste platform dat emoties aan merken koppelt.

Daarnaast vindt er op dit moment een kanteling plaats waar Giphy slim op inspeelt: mensen spenderen voor het eerst meer tijd aan messaging en online conversaties dan aan social. Giphy zorgt er als eerste bedrijf voor dat advertising wordt gekoppeld aan messaging. Dat doen ze overigens niet alleen aan de hand van korte video’s, ook stickers, animated emoticons, animated tekst en zelfs gaming (VR en AR) behoren tot de content bibliotheek van Giphy.

De gifs van Giphy worden niet alleen gecreëerd in hun eigen studio. Giphy heeft wereldwijde licentieovereenkomsten met content eigenaren. Om deze content te distribueren hebben ze een enorm distributienetwerk gebouwd. Je kunt gifs gebruiken en toepassen op elk denkbaar messaging of social platform, daarnaast stellen ze de gifs ook beschikbaar via hun eigen ontwikkelplatform.

Dus, de volgende keer wanneer je een gifje verstuurt, realiseer je dan dat je waarschijnlijk communiceert met een advertentie die door Giphy is gecreëerd in opdracht van een bepaald merk.

Benieuwd naar de presentaties? Bekijk ze online!

Het mooie van de Web Summit is dat je alle talks achteraf online kunt bekijken. Die van de New York Times bekijk je hier en die van Giphy hier. Ook de moeite waard om te bekijken is: ‘Welcome to the future of mobile robots’ door Marc Raibert, Founder & CEO bij Boston Dynamics.

Nog meer inspiratie

Tijdens de Web Summit raak je niet alleen geïnspireerd door sprekers, er zijn ook drie grote beurshallen waar diverse merken en bedrijven met indrukwekkende beursstands te vinden zijn. Hier hebben we flink wat (beurs)inspiratie opgedaan. Wat mij opviel is de interactie die er op de stands plaatsvond. Zo werden er veel kennissessies -met dezelfde techniek als een silent disco- georganiseerd door technische bedrijven, werden er yogalessen gegeven op de stand van Google en kon je meedoen aan data gedreven games. Tommy Hilfiger en Calvin Klein waren echter iedereen te slim af. Zij deelden over de gehele beursvloer donkerblauwe branded spijkertasjes uit die je gratis kon laten bedrukken met je naam of een ander gewenst design. Hun stand was daardoor ‘the talk of the event’. Rondom hun stand vormden zich enorme wachtrijen én mensen liepen massaal rond met zo’n branded Tommy Hilfiger en Calvin Klein tas. Voornamelijk vrouwen trouwens, want ook die focus was duidelijk merkbaar op Web Summit: de tech industry moet veel diverser worden. Het empoweren van vrouwen in tech werd onder andere uitgedragen door Booking.com en daarnaast was er een volledig programma gebouwd rondom dit thema.

Conclusie: veel mensen, veel sessies en veel informatie

Is Web Summit nu wel of niet de moeite waard om te bezoeken? Het is een groot en indrukwekkend event. Soms iets te massaal, maar wanneer je wordt opgezogen in één van de betere sessies vergeet je dat even. Als je op zoek bent naar een breed scala aan informatie en op de hoogte wilt zijn van de laatste en vooral de aankomende trends op het snijvlak van (digital) marketing en tech, ga dan naar Web Summit en dompel je onder. Maar kijk kritisch naar het programma en plan vooruit. Verder is de Web Summit wat mij betreft minder geschikt voor het doen van zaken mits je aansluiting zoekt bij een start-up, die zijn in grote getallen aanwezig.

Ik sla volgend jaar een jaartje over maar wie weet staat de Web Summit in 2021 wél weer op de agenda. Want dat moet ook gezegd worden; de stad Lissabon verveelt nooit!

Hallo. Wij zijn Campagne

Hallo. Wij zijn Campagne, een Rotterdams lead agency met inventieve denkers en eigenzinnige creatieven. Als collectief werken we aan sterke merken die een waardevolle impact hebben. We ontwikkelen bevrijdende strategieën en vernieuwende concepten. Met onze campagnes brengen we bedrijven vooruit, bouwen we aan duurzame relaties en helpen we onze klanten met de uitdagingen van morgen.

Hebben we je aandacht?

Duik in onze dm of vul onderstaand formulier in.
Wij horen graag van je!