November 2021

Lokale verhalen met nationale impact

In 2021 organiseerde het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat voor het eerst de Nationale Klimaatweek. Een jaarlijks terugkerende themaweek om Nederland te inspireren én te motiveren om zich in te zetten voor een beter klimaat. Maar hoe zorg je dat Nederland meedoet?

Klant
Ministerie van Economische Zaken en Klimaat
Onderwerp
Nationale Klimaatweek
Tags
Strategie
Concept
Content
Video
Social

Strategie

Samen met Bijl PR ontwikkelden we een campagne- en pr-strategie die lokaal, regionaal en nationaal de Nationale Klimaatweek heeft geïntroduceerd, aandacht heeft gevraagd voor grote én kleine initiatieven en mensen en communities aan elkaar heeft gekoppeld.
Centraal tijdens alle communicatie stond de gedachte dat je niet alleen bijdraagt aan een beter klimaat met grote veranderingen of door de verantwoordelijkheden alleen bij gemeentes, bedrijven en andere organisaties te leggen. Door met heel Nederland kleine stappen te zetten, maken we samen een groot verschil!

Door te laten zien wat Nederlanders vandaag al doen om de klimaatdoelen van straks te behalen ontwikkelden we relevante items en formats die we konden delen met de doelgroep. De middelen zijn vervolgens onderverdeeld in Hero, Hub en Help-content.

herohubhelp
laptop
Om de communicatie van lokale energie te voorzien zijn we opzoek gegaan naar local heroes. Gangmakers die een inspiratie zijn voor hun omgeving: de Klimaatburgemeesters van Nederland! Op onze oproep is massaal gereageerd waardoor we met maar liefst 142 Klimaatburgemeesters het klimaatvuur konden aanwakkeren. Met een gecoördineerde PR-aanpak hebben we hun verhalen en initiatieven via lokale, regionale en nationale media onder de aandacht gebracht.
Lees de artikelen

Dat is zo...
toch?

Naast de voorbeelden en inspiratie hebben we ook diverse social formats ontwikkeld waarmee we Nederland bewuster maakten van de kleine stappen die mogelijk zijn rondom klimaatverandering. Juist op deze media wilden we ook de interactie aangaan met de diverse doelgroepen. Dit deden we onder andere met het format: ‘Dat is zo… toch?’ Korte animaties waarbij we stellingen en antwoorden deelden op de social kanalen.

socials1

Klimaat bv's

Niet alleen persoonlijke initiatieven kregen een podium, ook de inzet van bedrijven en organisaties stonden centraal.

Zo filmden we bij T-Mobile over milieu- en circulair vriendelijk werken, bij TenneT over de ontwikkeling van het 2 gigawatt programma en bij E-Flight over elektrisch vliegen. Door deze 68 bedrijven en organisaties de aandacht te geven inspireerden we ondernemingen, van mkb tot multinational.
klimaatbv-tel

Klimaatweek Live

De Klimaatweek vond niet alleen online plaats, ook offline vonden er nog eens 54 events plaats. Om ook dit een interactief onderdeel van de campagne te maken en deze initiatieven en momenten breder te delen hebben we de communicatiestrategie Klimaatweek Live gelanceerd

We gingen langs bij enkele toonaangevende events, vertelden live op locatie over alle ins en outs en namen interviews op met de Klimaatambassadeurs van de Toekomst die in gesprek gingen met interessante experts zoals Ed Nijpels en Kristel Lammers.

socials2

Aftermovie

Resultaten

Door onze expertises en ervaringen te combineren met die van Bijl PR konden we de Nationale Klimaatweek via diverse kanalen groots onder de aandacht brengen en Nederland samen laten werken aan hetzelfde doel: Nederland samen een stapje duurzamer maken!
142
Klimaatburgemeesters
+10 miljoen
Online impressies (via social advertising)
46 miljoen
Contactmomenten via PR
1167
Persberichten

In de pers

pers

Hebben we je aandacht?

Duik in onze dm of vul onderstaand formulier in.
Wij horen graag van je!