Privacy Statement Cookiebeleid |
November 2021 Lokale verhalen met nationale impact |
In 2021 organiseerde het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat voor het eerst de Nationale Klimaatweek. Een jaarlijks terugkerende themaweek om Nederland te inspireren én te motiveren om zich in te zetten voor een beter klimaat. Maar hoe zorg je dat Nederland meedoet?
Samen met Bijl PR ontwikkelden we een campagne- en pr-strategie die lokaal, regionaal en nationaal de Nationale Klimaatweek heeft geïntroduceerd, aandacht heeft gevraagd voor grote én kleine initiatieven en mensen en communities aan elkaar heeft gekoppeld.
Centraal tijdens alle communicatie stond de gedachte dat je niet alleen bijdraagt aan een beter klimaat met grote veranderingen of door de verantwoordelijkheden alleen bij gemeentes, bedrijven en andere organisaties te leggen. Door met heel Nederland kleine stappen te zetten, maken we samen een groot verschil!
Door te laten zien wat Nederlanders vandaag al doen om de klimaatdoelen van straks te behalen ontwikkelden we relevante items en formats die we konden delen met de doelgroep. De middelen zijn vervolgens onderverdeeld in Hero, Hub en Help-content.
Naast de voorbeelden en inspiratie hebben we ook diverse social formats ontwikkeld waarmee we Nederland bewuster maakten van de kleine stappen die mogelijk zijn rondom klimaatverandering. Juist op deze media wilden we ook de interactie aangaan met de diverse doelgroepen. Dit deden we onder andere met het format: ‘Dat is zo… toch?’ Korte animaties waarbij we stellingen en antwoorden deelden op de social kanalen.
Niet alleen persoonlijke initiatieven kregen een podium, ook de inzet van bedrijven en organisaties stonden centraal.
De Klimaatweek vond niet alleen online plaats, ook offline vonden er nog eens 54 events plaats. Om ook dit een interactief onderdeel van de campagne te maken en deze initiatieven en momenten breder te delen hebben we de communicatiestrategie Klimaatweek Live gelanceerd
We gingen langs bij enkele toonaangevende events, vertelden live op locatie over alle ins en outs en namen interviews op met de Klimaatambassadeurs van de Toekomst die in gesprek gingen met interessante experts zoals Ed Nijpels en Kristel Lammers.
Volgend project
Sectorinstituut Transport en Logistiek 3.100 mensen een nieuwe baan als vrachtwagenchauffeur |